Wat is HUB-S en welke diensten jullie aan?
Hoe schrijf ik me in bij de KVK?

Een eigen onderneming begint vaak met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK). Maar dit is niet in alle gevallen verplicht. Of je je in moet schrijven hangt af van een aantal ondernemerscriteria. Hieronder bespreken we de criteria.

Wanneer ben je ondernemer?

Je bent ondernemer als je:

  • Diensten en/of producten levert.
  • Geld verdient aan de verkoop van diensten en/of producten. Reken je dus een prijs per product of een uurtarief?
  • Regelmatig diensten en/of producten levert aan andere mensen dan je familie of vrienden.

Twijfel je nog steeds?

Voldoe je aan bovenstaande criteria, maar twijfel je nog steeds of je een ondernemer bent en je in moet schrijven. Beantwoord dan onderstaande vragen:

  • Besteed je tijd en/of geld aan je bedrijf?
  • Werk je regelmatig in je bedrijf? Ook als je een seizoensgebonden product verkoopt of dienst verleent, moet je ingeschreven staan.
  • Heb je meerdere klanten of ben je op zoek naar klanten?
  • Bepaal jij zelf het verloop en de locatie van je werkdag?

Geef je op alle vragen een duidelijke ‘ja’, dan moet je je inschrijven. Mocht je op een enkele of meerdere vragen nee zeggen, neem dan contact op met het KVK-adviesteam.

Stappenplan inschrijving bij de KVK

Stap 1: Vul het online inschrijfformulier in

Kies je rechtsvorm
Bij het starten van het formulier begin je met het kiezen van een rechtsvorm. Veel voorkomende vormen zijn:

  • Eenmanszaak: Jij bent verantwoordelijk voor het bedrijf.
  • Vennootschap onder firma (vof): Je start een onderneming met een zakelijke partner.
  • Commanditaire vennootschap (cv): Je start een bedrijf met een investeerder.
  • Maatschap: Je werkt samen in een vrij beroep (fysiotherapeut of arts).
  • Besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv): Loop weinig risico voor de schulden van je bedrijf met een bv. Als je kapitaal nodig hebt, kies je voor een nv.
  • Stichting, vereniging of VvE: De notaris schrijft deze ondernemingsvorm voor je in.

Er zijn nog andere rechtsvormen, zoals Europese samenwerkingsverbanden, maar dit zijn geen standaard rechtsvormen.

Wat is het doel van je inschrijving?
Geef vervolgens aan wat het doel is van je inschrijving. Hierbij heb je keuze uit:

  • Starten van een nieuwe onderneming.
  • Bestaande onderneming overdragen aan iemand anders.
  • Bestaande rechtsvorm overzetten naar een andere vorm.

Vul je gegevens in
Je gaat nu zowel persoonlijke als bedrijfsgegevens invullen. Ze vragen onder andere naar:

  • Persoonlijke gegevens (NAW).
  • Naam, adres en telefoonnummer van je bedrijf.
  • Aantal oprichters.
  • Startdatum.
  • Activiteiten van je bedrijf.
  • Eventuele plannen voor import of export.
  • Gevolmachtigden (indien van toepassing).


Stap 2: Maak een afspraak bij een KVK-kantoor

Na het invullen van het formulier maak je een afspraak bij een KVK-kantoor naar keuze.

  • Je mag maximaal 3 maanden vóór de startdatum een afspraak maken.
  • Afspraak wijzigen of annuleren? Log in bij de KVK met je DigiD om het aan te passen.

Na het invullen van het formulier, ontvang je een mail met alles wat je mee moet nemen naar de afspraak.

Stap 3: Je afspraak bij de KVK

Neem in ieder geval het volgende mee naar de afspraak:

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Eventuele aanvullende documenten, zoals een huurcontract of machtiging.

Tijdens de afspraak:

  • Wordt het inschrijvingsformulier doorgenomen.
  • Word je legitimatiebewijs gecontroleerd.
  • Betaal je voor de inschrijving van je onderneming.

Stap 4: Ontvang je KVK-nummer

Zijn alle gegevens in orde? Is je legitimatiebewijs gecontroleerd? En heb je betaald? Dan ontvang je je KVK-nummer. Je gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de Belastingdienst.

Ligt de startdatum van je onderneming verder in de toekomst. Dan ontvang je het KVK-nummer vlak voor je ingangsdatum.